Weg met de januariblues

Weg met de januariblues

Heb je geen energie, voel je je lusteloos en eet je nog meer chocolade dan anders? Dan hebben de donkere dagen je wellicht opgezadeld met de januariblues.

De feestelijke decemberdagen zijn voorbij, de werksleur is er meer dan ooit en je bed lijkt de leukste plek in het universum te zijn. Bovendien snoep je jezelf de dag door -van suikerdipje tot troostmoment- en lijkt afspreken met vrienden plots veel minder leuk dan een avond in pyjama voor televisie. Herkenbaar? Dan heb je wellicht te kampen met een winterdipje, ofwel de januariblues. Door het gebrek aan licht maakt je lichaam het hormoon melatonine aan, dat je slaapmechanisme en je suikerhuishouding regelt. Gevolg: je blijft de hele dag door moe en je hebt zin in zoet.

Gelukkig is een suikerdipje niet zo ernstig als een winterdepressie en kom je er zo weer vanaf eens de dagen warmer, langer en lichter worden. Maar in afwachting delen we toch enkele tips:

Doorbreek de sleur met kleine tripjes: een weekendje weg, een korte citytrip of een middagje shoppen in een onbekende stad. Je doorbreekt de sleur en je hebt iets om naar uit te kijken.

– Het grootste gemis tijdens de winter is licht: je vertrekt ’s ochtends als het donker is en komt pas na de schemering weer thuis. Probeer dagelijks een beetje daglicht te zien, bijvoorbeeld door twintig minuten te gaan wandelen tijdens je middagpauze.

– Voor ernstigere gevallen kan lichttherapie een uitkomst zijn, waarbij natuurlijk daglicht wordt gesimuleerd. Naast je winterdip bestrijdt deze therapie ook verkoudheden en allergieën. Meer info: www.licht-therapie.be

Eet je door je winterdip heen: niet met snoep of chocolade, maar met vis die rijk is aan omega-3, dat het volume in hersengebieden die je gemoedstoestand reguleren, vergroot. Probeer verder gezond te eten: veel groenten, weinig fastfood.

– Heb je een concrete aanleiding om over te piekeren? Stel jezelf dan de vraag hoe je situatie kan verbeteren, bijvoorbeeld: ‘welke stappen kan ik ondernemen om mijn job uitdagender te maken?’ of ‘Hoe kan ik mijn financiële situatie verbeteren?’

– Sleep je van de zetel en maak tijd voor je vrienden of vriendinnen. Ga iets leuks doen en zet je problemen van je af. Of pols eens bij hen of ze niet hetzelfde meemaken: gedeelde dipjes lijken plots veel minder erg.

– Besef dat de winterblues tijdelijk is: voor je het weet, zit je weer in de zon op een terrasje.

Bron: Nieuwsblad.be

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*