Wees een winterdepressie voor

Wees een winterdepressie voor

Heb jij tijdens de donkere dagen last van een winterdepressie? Je kunt al deze narigheid over je heen laten komen. Of je kunt er wat tegen doen…

De winter komt er weer aan. Voor sommige mensen is dit de naarste tijd van het jaar. Ze zien op tegen de donkere en neerslachtige dagen die gaan komen. De moeilijkste maanden zijn doorgaans januari en februari. Ben je het zat om je nog een winter moe, lusteloos, neerslachtig en dik te voelen? Wees de winterblues dit jaar dan voor. Met deze tips zal de winterblues je niet snel te pakken krijgen.

Tip 1: Probeer elke ochtend even in de buitenlucht te komen
Door de korte dagen en het vaak donkere weer heb je vaak de neiging om meer binnen te blijven. Maar hiermee wordt de blootstelling aan daglicht nog korter. Maak er een routine van om voor je werk even naar buiten te gaan. Ook al is het bewolkt, dan nog heeft het daglicht effect op je gemoedsstemming.

Tip 2: Begin al voor de herfst met lichttherapie
Voor veel mensen met een winterdepressie biedt lichttherapie uitkomst. Samen met een huisarts kun je bepalen of lichttherapie geschikt voor je is. De huisarts verwijst je vervolgens naar een instelling die beschikt over de juiste apparatuur. Begin al met lichttherapie voordat de winterblues kan toeslaan, bijvoorbeeld voor of tijdens de herfst. Voorkomen is beter dan genezen.

Tip 3: Eet gevarieerd en gezond, ook al snak je naar calorierijke snacks
Door de winterblues heb je minder zin om mensen te zien, en als alternatief beland je al snel voor de tv met koekjes of chips. Hierdoor kun je in de winter flink wat kilo’s aankomen. Dit is niet alleen ongezond, maar het versterkt ook nog eens je winterdepressie. Want ongezonde voedingsgewoonten vreten energie en maken je onnodig moe. Dus weersta de (sterke) verleiding om op de bank neer te ploffen met een diepvriespizza en kook een lekkere maaltijd voor jezelf of vrienden.

4: Blijf in beweging
Door een winterdipje heb je nergens zin in, nou ja, slapen misschien. De gedachte aan fanatiek bewegen doet je waarschijnlijk gruwelen. Ironisch genoeg is juist het gebrek aan beweging en activiteiten vaak de oorzaak van je lusteloosheid. Niets uitvoeren en teveel slapen, beïnvloedt je stemming negatief. Studie na studie wijst uit dat beweging de beste natuurlijke remedie is tegen depressieve gevoelens. Wat voor beweging dat is, maakt verder niet veel uit. Kies dus een sport die jij leuk vindt.

Tip 5: Blijf sociale activiteiten ondernemen
Door een winterdepressie heb je de neiging om je steeds meer af te sluiten van de buitenwereld. Maar door isolatie kun je nog meer in een winterdepressie gezogen worden. Blijf daarom betrokken bij je vrienden/familie en je sociale activiteiten. Sociale steun is cruciaal als je last heb van stemmingswisselingen. Vraag desnoods aan je sociale kring of ze een beetje streng voor je willen zijn. Zo mag je bijvoorbeeld alleen activiteiten afzeggen als je een echt goede reden hebt. Moeheid of geen zin is geen legitieme reden om niet te gaan.

Tip 6: Vind de oorzaak van problemen
Ga bij jezelf na welke omstandigheden waarschijnlijk een rol spelen bij je depressieve gevoelens. Heb je nare herinneringen aan deze periode van het jaar, die het voor jou extra moeilijk maken? Of zie je altijd al op tegen de feestdagen? Bestaan er bepaalde problemen of conflicten, waar je in deze tijd extra last van hebt? Probeer te zoeken naar oplossingen en andere manieren om hiermee om te gaan in plaats van er ieder jaar weer tegen aan te lopen.

Tip 7: Verwen jezelf
Door een winterdepressie kun je extra kritisch naar jezelf zijn en weinig eigenwaarde hebben. Maar waarom zou je zo streng voor jezelf zijn? Niemand wordt daar gelukkiger van en jij al helemaal niet. Probeer daarom jezelf zo nu en dan te verwennen. Plan een dag naar de sauna met vriendinnen, laat je masseren door een professional of ga een weekendje weg met je partner. Een verandering van omgeving kan je stemming een positieve boost geven.

Auteur: Rachel van dePol
Bronnen: Medisch A-Z, Gezondheid.be, WebMD

Dokterdokter.nl 13/10/11

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*