Maak uw biologische klok klaar voor de wintertijd

Maak uw biologische klok klaar voor de wintertijd

Het laatste weekend van oktober betekent het begin van de wintertijd. Een heerlijk uurtje extra slapen door de klok die een uurtje achter gaat is slechts een tijdelijk beloning. Voor veel mensen geldt namelijk dat de tijd aanbreekt waarin ze zich minder energiek voelen. Gebrek aan licht is hierin een belangrijke factor. Lichttherapie expert Toine Schoutens legt in een interview met het Klokhuis duidelijk uit welke invloed licht heeft op onze biologische klok. Deze informatie vindt u onder andere terug in onze infographic. Deze vindt u onderaan dit artikel.

De zon als enige lichtbron

Heel lang geleden, toen de zon nog onze enige lichtbron was leefden we volgens het ritme van de zon. Als het licht werd werden we wakker en als de zon onderging gingen we slapen. Ons lichaam was hierop ingesteld en wist precies wat het te doen stond op het juiste moment. Tegenwoordig is de zon niet meer onze enige lichtbron. We brengen onze tijd door in huizen en gebouwen die ons afschermen van het natuurlijke licht. Door dit gebrek aan licht kan ons ritme van opstaan en in slaap vallen in de war raken.

De kleur van licht en je biologische klok

Uw biologische klok is geen tastbaar uurwerk. De biologische klok zit in de hersenen en is verbonden aan het uiteinde van de oogzenuw. Door uw ogen komen signalen van licht en kleur binnen bij uw biologische klok. Elk soort licht heeft zijn eigen kleur, waaruit het lichaam informatie haalt. Ter illustratie: de kleur van het ochtendlicht is blauw, de kleur van avondlicht is rood en de kleur overdag is wit. In het blauwe licht zit de stof cortisol, deze stof geeft je lichaam het signaal om op te staan. In rood licht zit de stof melatonine, deze geeft je lichaam het signaal om te gaan slapen.

Bioritme beïnvloeden met lichttherapie

Kijkt u vlak voor het slapen gaan nog wel eens op uw smartphone? In slaap vallen duurt hierdoor vaak langer, omdat uw lichaam door het blauwe ligt juist een ‘wakker worden’ signaal doorkrijgt. Onbewust beïnvloeden we op deze manier dus onze biologische klok. Maar ook bewust kunnen we het met behulp van licht ons slaap- en waakritme verschuiven. Dit kan bijvoorbeeld met Lichttherapie. Afhankelijk van wat u nodig heeft (in de ochtend of juist gedurende de dag) kunt u een lichtwekker of lichttherapie lamp aanschaffen die u helpt om fit door de herfst en winter te komen.

Succesvolle lichttherapie cases

Dat lichttherapie effectief is bewijzen de vele cases waarin bijvoorbeeld topsporters en piloten (jetlag) hun werk beter kunnen doen doordat zij scherper kunnen zijn op de momenten dat het ertoe doet. Ook Giel Beelen dankt zijn wereldrecord van 198 uur tv maken grotendeels aan de inzet van lichttherapie. Lichttherapie expert Toine Schoutens heeft zowel Giel, veel topsporters en professionals begeleid bij dit project.

Meer weten over lichttherapie, de werkwijze van Toine Schoutens of onze lichtwekkers of daglichtlampen?

In onze infographic vindt u alle informatie in één overzicht of bekijk het fragment met Toine Schoutens op Klokhuis hier terug.

Infographic Wintertijd 3

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*