Alles over lichttherapie!


Meest recente ontwikkelingen op een rij

Licht heeft een heilzame werking. Het geeft energie en biedt verlichting bij verschillende kwalen. Wat kan lichttherapie voor u betekenen? Op Lichttherapie blog houden we u op de hoogte van het laatste nieuws. U vindt onderzoeken, ervaringen en ontwikkelingen bij fabrikanten op een rij.


Maak een einde aan gebrek aan energie, winterdip en jetlag. Deze lichttherapie kan depressieve klachten verlichten.

Lees alles over daglichtlampen
Heeft u last van psoriasis en krijgt u lichttherapie op dokters-voorschrift? Pak uw huidprobleem voortaan aan vanuit huis.

Lees alles over UV-lampen
Een wake-up light boodst de opkomst van de zon na. Daardoor wordt u rustiger wakker en heeft u overdag meer energie.

Lees alles over Wake-up lights
Last van spierpijn, gewrichtspijn en buikpijn? Met een infraroodlamp bestrijd u uw klachten gericht met warmte. Eenvoudig en effectief.

Lees alles over Infraroodlampen

Wat is de beste lichttherapielamp volgens de Consumentenbond?



Bekijk de lichttherapie testresultaten

Werking van lichttherapie

Lichttherapie is een behandeling van lichaam en geest met licht. Doorgaans wordt met lichttherapie ‘daglichttherapie’ bedoeld. Deze vorm van lichttherapie vermindert en voorkomt winterdepressieve klachten. Dit is in meerdere wetenschappelijke studies aangetoond. Bij de therapie zit een patiënt voor een lichtbak of lichttherapielamp, ook wel daglichtlamp genoemd. Door dit een aantal ochtenden achter elkaar te doen en voor minimaal een half uur, kan een winterdepressie verminderd of voorkomen worden.

Lichttherapie tegen winterdepressie

Bij een winterdepressie is iemand vaak erg moe, somber, futloos en prikkelbaar. Omdat deze klachten in het najaar naar boven komen, noemt men het ook wel seizoensgebonden depressie. Deze symptomen ontstaan door een tekort aan daglicht. Daarom ligt de oplossing voor de hand: lichttherapie tegen een winterdepressie. Door het heldere licht van een daglichtlamp wordt het gebrek aan zonlicht gecompenseerd.

Lichttherapie bij verschoven slaap-waakritme

Lichttherapie is niet alleen effectief tegen een winterdepressie, maar kan ook helpen uw verschoven slaap-waakritme weer recht te trekken. Als u juist heel vroeg op de avond erg moe bent, kunt u op dat moment even voor de lichttherapielamp zitten. Daardoor wordt u wakkerder en alerter, zodat u uw slaap even uitstelt. Als u juist heel laat naar bed gaat, maar heel moeilijk op kunt staan, kunt u ’s ochtends lichttherapie volgen. Dan heeft u ’s ochtends meer energie, zodat u ’s avonds eerder moe bent. Bij moeite met opstaan helpt een Wake-up Light ook heel erg goed.

Lichttherapie thuis

Als een winterdepressie officieel is vastgesteld, wordt vaak lichttherapie bij een instelling als de GGZ voorgeschreven. Daar moeten patiënten dan voor minimaal 5 aaneengesloten ochtenden heen om een half uur voor de daglichtlamp te zitten. Omdat dit veel gedoe met zich meebrengt, zijn er speciale daglichtlampen op de markt gekomen. Daardoor kunt u tegenwoordig ook thuis lichttherapie volgen. Naast tijdswinst kan het ook schelen in de portemonnee. De aanschaf van een lamp is maar eenmalig. Ook is het voordeel dat anderen de lamp ook kunnen gebruiken. En u kunt het gebruiken waar en wanneer u maar wilt.


Op zoek naar een lichttherapielamp?
Bekijk ons aanbod op shopvoorgezondheid.nl



Minimaal 2 jaar productgarantie*
Gratis verzending*
Gratis terugsturen binnen 30 dagen*
Achteraf betalen is geen probleem*